imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.
Monique heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Ascension, midden op de South Atlantic!

Na 6 dagen perfect zeilen zijn we 'geland' op Ascension. Een nog meer afgelegen en nog kleiner eiland dan St. Helena. Met nog minder inwoners Dinghy dock(plusminus 800). Ook hier is het aan land komen niet eenvoudig! Jammergenoeg geen watertaxi's hier. Dus onze eigen dinghy moeten we te water laten.
Evenals op St.Helena zijn de mensen hier weer supervriendelijk. Inklaren gaat heel eeg snel. Immigration komt naar ons toe terwijl wij bij customs staan! Een supermarkt is ook snel gevonden. Dan op zoek naar koffietent en internet. Dat vinden we op dezelfde plek. Internet is ok hier, koffie iets minder, oploskoffie.... Na ja, als dat het enige mindere is!!
We proberen een plek te vinden om eventueel een toertje te doen. Bij het conservation Center krijgen we foldertjes mee. Daar staan Tom en Christine, Tom is sins 8 maanden leerkracht op dit eiland. Tom biedt ons een lift aan helemaal naar de top van Green Mountain. Wat super! We maken er een rondwandeling. Met prachtige vergezichten en lopen langzaam de berg weer af. Uitzicht vanaf Green MountainGrappig is dat de dorpjes hier One Boat en Two Boats heten. We krijgen vanuit Two Boats weer een lift naar beneden. Echt iedereen is vriendlijk hier.... Niet te geloven!!


O, ja de 6 dagen op zee waren prima! Tussen de 10 en 20 knopen wind! We hebben deze dagen vooral lezend, muziek luisterend, etend, vissend (niks gevangen, wel 3 x beet) doorgebracht.

Morgen gooien we weer los voor de volgende etappe.... weer ruim 1000 zeemijlen.....!!!!

Lees Meer
224 Hits

St Helena, verbannen voor een week

st helena1We kunnen niet zeggen dat we het eiland van verre zien liggen. We komen vroeg in de morgen aan. Als de zon opkomt moeten we dit vulkanische eiland toch zien.... Maar helaas het is slecht weer. Laaghangende bewolking en veel wind!

Maar dan zien we op een gegeven moment door de bewolking de contouren van St Helena! Dit eiland, midden in de Zuid Atlantische Oceaan. Ver van alles weg, echt in de middle of nowhere. Tot voor kort kon je dit eiland alleen bereiken met de postboot vanuit Kaapstad. Een dag of 5 op zee! Maar sinds heel kort wordt er op St Helena gevlogen. 1 x per week! De eilanders zijn er niet eens zo blij mee. Zij zagen de reis per postboot echt als een uitje!

st helena3Sinds verleden jaar hebben ze hier sterke moorings  neergelegd. Prima! Want ankeren is hier niet gemakkelijk en bovendien staat er altijd wel swell. We mogen een mooring oppikken en er is gelukkig een taxi service van de boot naar de kant. Want door die zo juist genoemde swell is het haast onmogelijk om een landing ergens te maken met je dinghy. Ook het afstappen van het taxi bootje vergt een soort van Tarzan manoeuvres.

Maar dan sta je op St. Helena! De mensen zijn alleraardigst hier en zeer hulpvaardig. Groente en fruit is hier moeilijk te krijgen, maar ze doen erg hun best om je te helpen bevoorraden.

st helena4De taxibootcaptain vertelt ons dat ie op zaterdag een toertje doet naar de whalesharks. Er zitten in het juiste seizoen altijd heel erg veel whalesharks rond St. Helena. Het seizoen loopt ten einde, maar hij vaart nog een keer uit op zoek naar deze kolossen die totaal ongevaarlijk zijn. Dus we hebben geluk! En we zien ze en zwemmen met ze! Een werkelijk onvergetelijke ervaring. Wauw..... Bovendien zien we ook nog mantaroggen. Wat een bijzondere dag!

st helena2Een andere uitdaging is de Jacobs Ladder. Een super steile trap naar de top van de berg. Maar liefs 699 treden die net een beetje de groot zijn. Gezien mijn kluts knieën zie ik van deze klim af en nemen Paul en ik een taxi naar boven. Age onze gast/crew loopt wel naar boven en komt aardig uitgepierd boven aan! But he did it! En het uitzicht is mooi. We zien de Full Circle beneden drijven.

Een dag later willen we wel iets meer van het eiland zien. Robbert, een man van rond de 80 jaar, doet toertjes rond het eiland met een auto die ook heel oud is. Zijn bedrijfje heet HISTORY ON WHEELS. We zijn amper weg of de motor slaat af en hij krijgt 'm niet meer aan de praat. Hij belt een monteur die prompt op komt dagen en hij loopt weer. Maar na een paar keer stevig tegen de berg op, vertrouwt hij het toch niet. De auto maakt vreemde geluiden. Hij belt een bekende, Larry, die het toertje van 'm overneemt. Larry, ook rond de 80,  neemt zijn taak serieus en laat ons echt heel veel zien, weet ook heel veel. We zien verschillende plekken waar Napoleon heeft gewoond tussen 1815 en 1821. Hij is hier op St Helena overleden, begraven en twintig jaar later herbegraven in Parijs.

St. Helena is een prachtig groen eiland. Het is nog heel authentiek. Toerisme gaat nu waarschijnlijk pas op gang komen vanwege het vliegveld. Er wonen hier maar 4500 mensen. We hebben het eiland en de vriendelijke bevolking in ons hart gesloten. En wie weet nu er een vliegveld is, komen we er nog eens........

De bewoners van St Helena worden ook wel 'Saints' genoemd, wij begrijpen nu waarom!

Lees Meer
146 Hits

Sail on....

Vis in loosgatNa de grandioze paar dagen in Namibië is het helaas weer tijd om verder te zeilen. We hadden er geen problemen mee gehad om langer in dit prachtige land te vertoeven. Maar we hebben een gast aan boord die op tijd op Fernando de Noronha (Brazilië) moet zijn en wij hebben gasten in SurinameJa wat doe je op zon trip en de Carieb .... Die niet de boot willen missen.

Een tocht van om en nabij de 10 dagen ligt voor ons! Ja, wat schrijf je over deze 10 dagen? De tocht verloopt voorspoedig. In het begin en vlak voor aankomst hebben we rond de 30 knopen wind. Maar verder is het een prima tocht!

 

Heerlijk om op deze tochten een extra persoon aan boord te hebben. Age is een prima zeiler en daardoor kunnen we 3 uur op en 6 uur af!! Fok op de boomHeel af en toe moet Paul uit zijn bed worden gehaald om te reven! Maar verder komen we allemaal prima aan slapen toe. De sundowner is het hoogtepunt van de dag en het diner kijken we ook altijd naar uit! Life is simple at sea!

Age vistWe vangen 3 x een goud dorade waarvan we er 2 terug gooien omdat ze te klein zijn. En 1 x een tonijn... Heerlijk verse sashimi bij de borrel! Over vissen gesproken. Er liggen 's morgens weer regelmatig vliegende vissen op het dek. Een heeft een geweldige snoekduik genomen zo in het loosgat!!!!

Verder lezen we veel, werk ik aan de digitale fotoboeken en staren we over de wijdse oceaan.....


Het leven van een zeiler is best zwaar!!!

Lees Meer
203 Hits

I have been to the desert......

SossusvleiBij het binnenvaren in Luderitz had ik een beetje het gevoel ergens in het midden oosten te zijn beland. Niet gek natuurlijk met zoveel zand.
Kijkende naar het dorpje zie ik enorm veel gekleurde gebouwtjes en daken. 's Morgens als we wakker worden komt er iemand aangeroeid. Het blijkt een Engelsman te zijn, Andy, die hier al een jaar of 15 woont. Voor een scheet en 3 knikkers heeft hij een trimaran gekocht die hij aan het opknappen is. Zijn plan is om deze naar Frans Polynesië te varen en 'm daar te verkopen. Hij weet alleen niet of ie east of Kamperenwest bound gaat varen. Namibië ligt precies in het midden! Andy adviseert ons aan een mooring te gaan liggen en helpt ons daarbij. De mooring is van een diamantboot die pas in mei weer terug komt.
Andy heeft veel tips en wijst ons de weg. Lekker makkelijk, we zijn redelijk snel ingeklaard, hebben een simkaart voor de IPad en een auto geregeld voor de volgende dag om iets van het land te gaan zien. Na Gaafalle verhalen die we hoorden van Ad en Arienne en Joost zijn we ontzettend nieuwsgierig geworden naar dit land. Bij de 4x4 auto (bakkie) zijn een tent en een koelbox inbegrepen. Een gewone tent hoor niet zo'n 'ophetdakslaper'.

We zijn het er snel over eens dat we naar Sossusvlei gaan. De foto's die we hebben gezien van de roodgetinte duinen zijn adembenemend! En in werkelijkheid zijn ze nog mooier! Zover je kunt kijken rode duinen. Prachtig. Met opgedroogde meren er tussen. Het is prachtig om de Big Daddy te beklimmen in het zand.
We zijn tot vlakbij Sossusvlei gereden en hebben daar ons tentje opgezet. Om met het eerste licht het Het geheim wat je deeltpark in te rijden. Dan is het licht nog mooier! Het is even puzzelen met het tentje, maar net voor het donker staat ie op een mooie kampeerplek met eigen douche en toilet! De boerewors ligt op de braai en het is helder, dus een prachtige sterrenhemel.

Namibie is een enorm groot land en wij rijden maar een klein rondje! Nou ja klein, 1500 km in 3 dagen! We rijden voornamelijk op gravelroads. De uitzichten zijn fenomenaal en dan die rust.... Als je 10 auto's op een dag tegenkomt is het veel! Het grootste gedeelte van de auto's zijn van toeristen. Dus kun je na gaan. Er wonen nog geen 2 miljoen mensen in dit uitgestrekte land! De grotere plaatsen die op de kaart staan aangegeven bestaan vaak niet uit meer dan een paar huizen en een benzinepomp. Men raadt je ook aan elke keer als je een benzinepomp tegenkomt je tank te vullen ook al heb je maar een beetje gebruikt. Je weet nooit of de volgende pomp wel benzine/diesel heeft!

We hebben een hele mooie indruk gekregen van dit land, dat oorspronkelijk niet eens op onze planning stond! Als het even kan willen we hier ooit nog eens terugkomen. Wat een prachtig land.

Bij het binnenvaren in Luderitz had ik een beetje het gevoel ergens in het midden oosten te zijn beland. Niet gek natuurlijk met zoveel zand.
Kijkende naar het dorpje zie ik enorm veel gekleurde gebouwtjes en daken. 's Morgens als we wakker worden komt er iemand aangeroeid. Het blijkt een Engelsman te zijn, Andy, die hier al een jaar of 15 woont. Voor een scheet en 3 knikkers heeft hij een trimaran gekocht die hij aan het Coolopknappen is. Zijn plan is om deze naar Frans Polynesië te varen en 'm daar te verkopen. Hij weet alleen niet of ie east of west bound gaat varen. Namibië ligt precies in het midden! Andy adviseert ons aan een mooring te gaan liggen en helpt ons daarbij. De mooring is van een diamantboot die pas in mei weer terug komt.
Andy heeft veel tips en wijst ons de weg. Lekker makkelijk, we zijn redelijk snel ingeklaard, hebben een simkaart voor de IPad en een auto geregeld voor de volgende dag om iets van het land te gaan zien. Na alle verhalen die we hoorden van Ad en Arienne en Joost zijn we ontzettend nieuwsgierig geworden naar dit land. Bij de 4x4 auto (bakkie) zijn een tent en een koelbox inbegrepen. Een gewone tent hoor niet zo'n 'ophetdakslaper'.

We zijn het er snel over eens dat we naar Sossusvlei gaan. De foto's die we hebben gezien van de roodgetinte duinen zijn adembenemend! En in werkelijkheid zijn ze nog mooier! Zover je kunt kijken rode duinen. Prachtig. Met opgedroogde meren er tussen. Het is prachtig om de Big Daddy te beklimmen in het zand.
We zijn tot vlakbij Sossusvlei gereden en hebben daar ons tentje opgezet. Om met het eerste licht het park in te rijden. Dan is het licht nog mooier! Het is even puzzelen met het tentje, maar net voor het donker staat ie op een mooie kampeerplek met eigen douche en toilet! De boerewors ligt op de braai en het is helder, dus een prachtige sterrenhemel.

Namibie is een enorm groot land en wij rijden maar een klein rondje! Nou ja klein, 1500 km in 3 Landschapdagen! We rijden voornamelijk op gravelroads. De uitzichten zijn fenomenaal en dan die rust.... Als je 10 auto's op een dag tegenkomt is het veel! Het grootste gedeelte van de auto's zijn van toeristen. Dus kun je na gaan. Er wonen nog geen 2 miljoen mensen in dit uitgestrekte land! De grotere plaatsen die op de kaart staan aangegeven bestaan vaak niet uit meer dan een paar huizen en een benzinepomp. Men raadt je ook aan elke keer als je een benzinepomp tegenkomt je tank te vullen ook al heb je maar een beetje gebruikt. Je weet nooit of de volgende pomp wel benzine/diesel heeft!

We hebben een hele mooie indruk gekregen van dit land, dat oorspronkelijk niet eens op onze planning stond! Als het even kan willen we hier ooit nog eens terugkomen. Wat een prachtig land.

Lees Meer
476 Hits

Ik zei nog zo ' Geen Bommetje!'

Na 4 en een halve maand losgooien en wegvaren vanuit Zuid Afrika was best lastig. Wat een prachtig land, lieve mensen, mooie dieren, lekker Dag kaapstadeten, lekker braai...... Maar we moeten weer verder. Op Paul zijn verjaardag kwam onze gast voor 7 weken aan, Age vaart helemaal mee naar Fernando de Noronha. Ad kwam vanuit Riebeekkasteel nog met een doosje zelfgemaakte wijn naar Kaapstad. Onder het genot van een lekker glaasje wijn en een heerlijke lunch, vieren we Paul zijn verjaardag en nemen we op bijzondere wijze afscheid van Capetown bij Panama Jack een grappig restaurant vlakbij de haven.

Ja en dan gaan we. Het is lastig de haven uit manoeuvreren maar dan zijn we buiten en kunnen weOndefinieerbare foto van een bultrug direct de zeilen hijsen. Op ons tochtje naar Robbeneiland hadden we nog een walvis gezien, terwijl het seizoen al lang over is. Er zijn meer van deze enorme dieren die ook van Kaapstad houden en besloten hebben daar te blijven. We zien best veel 'spuiten' en wijken af we toe een beetje af van de koers. We zien er zelfs een breachen niet ver van de boot, we verleggen de koers weer een beetje... ' maar huh, waar is ie nou?' Opeens zien we een enorme massa uit het water oprijzen en op nog geen 5 meter van de boot neerplonsen! Wauwwww..... Dat was close, het is bijzonder! Maar liever zie je dit schouwspel op grotere afstand. Paul knipt nog een foto, maar je ziet alleen maar heel veel water en een stukje ondefinieerbare walvis!

Zeeleeuw aan het zonnebadenVerder blijven ze gelukkig op afstand. We zien enorm veel zeeleeuwen die lekker op hun rug met vinnen omhoog lekker liggen te zonnebaden. Een koddig gezicht! Ook veel vogels zien we de eerste paar dagen. Ook een hele grote groep van honderden dolfijnen zien we jagen, jee wat kunnen die de zee onstuimig maken! Een heel fraai gezicht! We hebben een prima wind de eerste dag en zeilen een prachtige koers. Dan valt de wind weg en moeten we een paar uur motoren. Uit de gribfiles begreep Paul dat de wind terug zou komen en flink ook. We hijsen de zeilen weer en hebben een flinke tijd van de dagAge vaart mee tot Fernando 30-40 knts. Gelukkig wordt de wind vlak voordat de avond valt minder en kunnen we met 15-25 knts de nacht in gaan. De zee is wel wat ruiger en de boot wordt flink van links naar rechts gegooid. Niet echt een lekkere koers om te slapen!

Helaas is de wind in de ochtend 'op'  moet de motor weer aan. Balen, het is nog ruim 200 mijl naar Walvisbaai onze geplande stop. Volgens de gribfiles komt de wind niet snel terug. En om nou 200 mijl te gaan motoren.... Luderitz is nog zo'n 40 mijl. Misschien moeten we de plannen wijzigen en deze stad Full Circle voor anker bij Luderitzaanlopen? Het blijkt een wijs besluit. De wind pikt na een tijdje weer op en we varen heel rustig naar de haven. We zijn net wakker na een nachtje van 10 uur slapen! Straks maar eens uitzoeken waar we een auto kunnen huren om hier vandaan een mooie indruk van Namibië te krijgen. Maar eerst ontbijten en inklaren!

Lees Meer
414 Hits

Zuid Afrika... wat een geweldig land!

TsitsikammaAan alles komt helaas een eind. Zo ook aan ons verblijf in Zuid Afrika. Van de week gaan we uitklaren en losgooien. Op dan de Carieb met nog mooie tussenstops op de route in Namibië, St. Helena, Fernando de la Noronha, Suriname en dan Tobago onze eerste bestemming in de Carieb!

Maar wat hebben we het geweldig gehad hier. Na het blauwe bezoek (zie vorige blog) togen De groep van Anjawe naar Sommerset waar Anja met haar reisgezelschap en haar man The vertoefde. Een superleuk weerzien. De laatste keer was in Thailand. We hebben genoten van de heerlijke wijnproeverijen en het heerlijke eten en de leuke uitstapjes.

Ja en dan nog een weekje of 2 zelf wat rondrijden en bekijken. Met als hoogtepunt Addo Elephant park. Nog één keer een park om het af te leren! En dit keer zagen we wel leeuwen. Maar liefst 7.

Addo Elephant ParkTsitsikamma is ook meer dan de moeite waard. Ruige natuur met hangbruggen boven de monding van een rivier met hele steile rotsen.

Nog zo'n bijzonder natuurlijk fenomeen zijn de Knysna heads. De moeilijkste aanloop van Knysna Headseen haven in Zuid Afrika. Spectaculair! Quinten (die we op Madagaskar) hebben leren kennen en zijn vrouw Mariaan hebben ons de omgeving van Knysna laten zien. Gastvrij als deze mensen zijn hebben we 3 dagen met hun doorgebracht. Zelf oesters plukken en deze met een Breakfast wijntje opeten op een geweldige plek in de vroege ochtend.
Zij gaan in april ook huis en haard verlaten voor een avontuur met hun zeilboot en starten in Madagaskar!

TafelbergIk kan uren doorgaan met mooie plekjes en geweldige ontmoetingen in dit mooie land! Route 62, een schitterende weg door een lange kloof, je rijd uren lang tussen 2 bergformaties door met leuke kneuterige dorpjes op de route. We stoppen bij de Sweaty Dutchman. Een Nederlander die daar ooit per ongeluk is terecht gekomen en de heerlijkste pannenkoeken bakt!

De laatste stop is in Riebeekkasteel bij Ad. Ook een Nederlander die zijn hart verpand heeft aan Zuid Afrika en in dit prachtige dorp woont en uitzicht heeft op zijn eigen wijngaard! Hoe perfect is dat! Hij laat vol trots de mooie omgeving zien en ook hier zijn we meer dan welkom om te overnachten! Wat een bijzonder gastvrij land is dit toch!

Terug op de boot staan er nog 2 must-do's op het lijstje! De Tafelberg en Robbeneiland. We treffen het en kunnen voor beide nog een Robben Islandkaartje bemachtigen. En hebben voor beiden activiteiten prachtig weer. Het uitzicht vanaf de Tafelberg is fenomenaal. Op Robbeneiland krijgen we een rondleiding van een ex-politieke-gevangene. Bijzonder, je realiseert je des te meer hoe wreed de mensen kunnen zijn. Apartheid slaat toch echt helemaal nergens op... Op dezelfde dag horen we dat Zuma is afgetreden..... Hopelijk gaat dit bijzondere land betere tijden tegemoet!! We love South Africa.

De Haas BoysJa, en dan hebben we nog een klein feestje op de Full Circle. Arienne en Joost, vrienden van ons wonen in Johannesburg met hun kinderen Kenan en Kyle en zijn 'toevallig' met Arienne's nicht Lucienne een weekendje in Kaapstad en omgeving. Gezellig om ze een dagje aan boord te hebben en bij te kletsen...
Ja, en wij kunnen beamen dat zij in een geweldig land wonen!

Lees Meer
721 Hits

Blauw bezoek

Vreemde naam voor een blog? Ja, eigenlijk wel!  We wisten het al een hele poos dat we bezoek zouden krijgen de laatste week van januari. Het Aan de wijnwas nog wel even spannend of we het allemaal zouden redden. Met de keerkoppeling perikelen en het moeilijke weer hier in Zuid Afrika. Maar het is allemaal gelukt!

Maar blauw bezoek? Het gaat om 3 dames! Josepha, Manon en Christine. Blauw? Zijn ze koninklijk? Ja,Cape of good hope eigenlijk wel een beetje. Blauw, houden ze van een drankje? Ja dat ook, maar niet dat je ze blauw kan noemen! Enfin, de meeste van jullie zullen weten dat ik enige tijd voor onze nationale trots, KLM heb gewerkt. De blauwe vogel! En ja, mijn oude vliegvriendinnetjes hadden een vlucht naar Kaapstad aangevraagd. Zo geweldig! Het is zo leuk om oude bekenden zo aan de andere kant van de wereld te zien! En in hun koffers zaten meer spullen voor ons dan voor hen zelf..... Koffie, stroopwafels, Bastognekoeken, appelstroop, drop, kaas, noem maar op. Wij halen de Carieb wel met deze Hollandse lekkernijen.

ChampagneOm wat mobiler te zijn hadden we een auto geregeld, groot genoeg voor zijn 5-en. Met Josepha en Christine die een dag eerder kwamen dan Manon togen we naar Kaap de Goede Hoop, om deze eens van land te bekijken ipv zee! De weg er naar toe is prachtig. Zeker de Chapmans road. Geweldige vergezichten, wauw!
De pinguïns bij Boulders Beach zijn ook een bezoekje waard. Koddige, grappige beestjes zijn dat en je kan ze van dichtbij observeren!

De haven hier in Kaapstad is niet zo heel bijzonder, maar de Yacht Club is des te leuker. En het eten prima en de bediening echt super! Dus leuk om de dag af te sluiten.

Ondertussen is de volgende bemanning van KLM gearriveerd met Manon aan boord. Ook zij is beladen met spulletjes voor ons! We staan om half Leuke plekelf voor het prachtige hotel waar zij verblijven. Op naar de wijngebieden! Da's altijd leuk om te doen. We proeven wijnen bij Boschendal en genieten van wat kleine hapjes en een heerlijk glaasje wijn later op de dag bij  Grande Provence!

PenquinOm ons niet al teveel te haasten hebben we een overnachting geboekt in Franschhoek. De huisjes zijn spiksplinternieuw met prachtig uitzicht op de bergen. De ontvangst is heel vriendelijk. 's Morgens wandelen naar La Bourgogne waar we buiten genieten van een heerlijk ontbijtje. Om het af te leren nog een champagne proeverij bij Le Lude voordat we weer naar Kaapstad terugkeren om Christine en Josepha af te zetten bij hun hotel. Manon gaat met ons mee naar de boot om ook te eten bij de Yacht Club. Verrast zijn we als het in de haven weer 40-50 knopen blijkt te waaien. De boot helt helemaal over de steiger heen!! De haven meester helpt ons met 8 dikker fenders! Echt niet normaal die Paul ook op de foto met de meidenkracht van de wind. We maken nog meer lijnen vast. Een oog wordt bijna uit de steiger gerukt! Poehoe.........

WaterfrontAls de boot eindelijk goed ligt gaan we eten. In de Yacht Club speelt een bandje en het eten is weer prima. Manon gaat met een Uber terug naar haar hotel. Om het KLM bezoek af te sluiten gaan we de volgende dag met Manon naar de Waterfront om te lunchen.....

Heerlijk om je vliegvriendinnen op allerlei plekken in de wereld te kunnen ontmoeten.
Meiden heel erg bedankt voor de gezelligheid en alle heerlijkheden, wij hebben ontzettend van jullie bezoek genoten!

Lees Meer
763 Hits

Serieuze zaken............

Sinds ons uitstapje naar Durban zijn we constant bezig geweest met serieuze zaken. Mensen die wel eens bij ons op de boot zijn geweest weten Laatste uurtjeswat enorm groot ons teakdek is! Om daar alle rubbers van te vervangen is echt een serieuze klus. Maar het is ons gelukt. Mede doordat de keerkoppeling niet in orde was en eruit was voor inspectie & reparatie en we daardoor veel tijd hadden, maar dat is een ander serieus verhaal waar ik zo op terug kom!

Ons teakdek was een 'hell of a job' maar het leuke van dit werk is dat het zo mooi wordt onder je handen. Dagenlang zijn we aan het rubber eruit halen, de naden schoonmaken, kitAndries komt er aan inspuiten en schuren geweest. Of de boten naast ons in de Zululand Yacht Club zo blij waren weet ik niet. Maar de mensen zijn zo aardig hier en leven allemaal mee!
Om je een indicatie te geven van de hoeveelheid speciaal voor teakdek gemaakte Sikaflex die we in de naden hebben gespoten ...... 65 stuks van die extra grote van 600 ml per stuk! Nóg voelen onze armen niet helemaal normaal aan als we 's morgens wakker worden, beetje stijvig. Maar het was het werk allemaal waard. De Full Circle heeft een Facelift gehad en ziet er minstens 10 jaar jonger uit!

Ja, en de gearbox (keerkoppeling) daar schreven we al eerder over. Sinds de Malediven Gearboxhadden we problemen. Waarschijnlijk iets geraakt in het water waardoor ie een enorme dreun had gehad. Waardoor we Chagis over hebben moeten slaan en we veel eerder de Seychellen bereikten. Daar dachten we na een hele hoop stress dat ie gerepareerd was. Maar niet bleek minder waar....

Dus hup de hele gearbox er weer uit. Dit speelde allemaal rond de kerstdagen. Hoe kunnen we het uitkienen. Dan hebben ze hier een soort van 'grote vakantie' en zijn er veel bedrijven een lange tijd dicht. Zo ook het gearbox bedrijf in Durban waar de onze naar toe was gebracht. De berichten die we kregen waren sumier. Dus weer een hoop onzekerheid. Kan ie nog gemaakt worden? Hoe lang gaat het duren? Wanneer kunnen we vertrekken naar Kaapstad waar we eind januari een hoop afspraken hebben?

Mooi dekkieUiteindelijk kwam Andries (onze lokale mechanic) met het verlossende nieuws dat de gearbox terug in Richards Bay was en hij 'm de volgende dag weer in kwam bouwen!!

En ja, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van de geweldige mensen van de Zululand Yacht Club, de zeilers die net als wij nog in Richards Bay liggen om verschillende redenen, de lokale mensen van de zeilboten die bij ons aan de steiger liggen,de taxi chauffers die ons regelmatig ergens heen rijden. De laatste keer braai....... Ja, na 3 maanden op dezelfde plek voel je je helemaal thuis! En voelt alles een beetje eigen.

Maar het is heerlijk dat we kunnen gaan. Ja en dan komen we met de volgende serieuze zaak;Echt niet blij Zeilen langs de kust van Zuid Afrika. Een kust waar echt niet mee valt te spotten! Het weer kan hier razendsnel veranderen en je wil niet met 3 á 4 knopen stroom mee hebben en daar de wind tegenin krijgen! Het stroomt echt knetterhard hier langs de kust. We halen met de Full Circle ons snelheids record 13,1 knoop!

Full Circle voor anker East LondonEerst moeten we een heel eind motoren omdat er geen wind is. Dan zeilen we relaxt een lekker stuk met de spliksplinternieuwe zeilen. Maar die krijgen het zwaar voor de kiezen. De wind trekt aan naar 30 knopen. Dat maken we regelmatig mee! Maar het trekt verder aan en tikt de 40 aan, de 45 aan! Ook dat is niet nieuw! Maar dat dat aanhoud voor meer dan 12 uur. Ruim 45+ knts met zelfs uitschieters naar iets boven de 50 knopen dát is wel nieuw voor ons (gelukkig). Maar we zijn nu in East London! Met een heleboel boten wachten we op een nieuw 'weather window' om verder naar Kaapstad te zeilen. Gelukkig hebben ze hier ook een fantastische braai bij de Yachtclub!

Lees Meer
696 Hits

Zeiltocht naar Durban, maar niet met de Full Circle

In de Malediven zagen we ze voor het eerst. De crew van zeilboot 'Thinking of Dave'. Ontzettend lieve en gastvrije Australische zeilers. Op de SharkieSeychellen hebben we heel wat uurtjes doorgebracht met Mark. Leuk was het weerzien in Richardsbay weken geleden.

Aangezien onze keerkoppeling ons nog in Richardsbay houdt, het duurt zeker nog tot rond de jaarwisseling, moesten we afscheid nemen van Mark en Tina en hun opstapper Maureen... Onze zeilende wegen zullen elkaar niet meer kruisen. Jammer, je weet nooit of je elkaar ooit nog zal zien. Tijdens een soort van afscheidsetentje vroeg Mark of we geen zin hadden mee te varen naar Durban. Ja..... Leuk eigenlijk wel. Ervaring opdoen langs de Afrikaanse kust én op eenMark Tina andere boot!
De tocht was best heftig, hoge golven en na een paar uur best veel wind. De aanloop naar de grote commerciële haven van Durban best spannend midden in de nacht. Met de vele grote zeeschepen die ook naar binnen varen. We ankeren in de buurt van de jachthaven om de volgende ochtend naar binnen te varen en drinken nog een aankomstbiertje.

We blijven nog 2 dagen aan boord in Durban en gaan oa naar het Zeeaquarium. Meer dan de moeite waard om te bezoeken. Het aquarium is gebouwd in een oud schip. Er zijn genoeg dingen te doen om je een hele dag te vermaken.

Zondagochtend huren we een auto om naar Richards Bay terug te rijden..... Tijd om echt afscheid te nemen van Mark, Tina en Maureen. Het werk roept weer ...... Teakdeck schuren! Maar het was even een heerlijke break!

Lees Meer
720 Hits

Het gaat niet altijd voor de wind.........

De periode in Nederland ligt alweer een tijdje achter ons.en we hebben al veel werk verzet!
De nieuwe zeilen zitten eindelijk op de boot en zijn na wat aanpassingen hier en daar klaar! Prima zeilmaker met prima service. Wij zijn zeer te spreken over Ullman Sails.
Mooi heOok de Lazybags zijn aangepast zodat het nieuwe zeil er goed in past.

Het raam in de cockpit wat open kan is ook vervangen. We kunnen weer naar buiten kijken!

Het is wel mooi zo'n groot flushdeck met teak. Behalve als je opnieuw moet rubberen. Wauw wat een oppervlakte en wat een sikaflex gaat daar in!
Maar we kunnen nu aan de laatste etappe beginnen: het schuren. En ook het leukste deel want je ziet het onder je handen mooi worden. Het resultaat is prachtig... Beginnetje met schuren is gemaakt!

Paul wilde van de week de olie verversen en startte de motor. Bij aankomst in Richardsbay hebben Paul druk aan het werkwe nog naar de keerkoppeling laten kijken. Er was een klein probleem en zo opgelost door de monteur. Nog voor we naar Nederland gingen ...... Helaas bleek het probleem toch groter te zijn en de keerkoppeling is er weer uit.... Balen, zaten we niet echt op te wachten na die dure reparatie op de Seychellen.

Dus we vertoeven nog steeds in Richardsbay. Waar we de tijd dus goed benutten!
Het is een troost dat het weer verre van stabiel is om grote stukken te varen langs deze o zo lastige kust. Het laatste goede weather window was toen we met uit Nederland terug waren. Dus er liggen veel zeilers ongeduldig te wachten....Tot zo ver de berichtgeving uit Zuid Afrika

Lees Meer
705 Hits

Another day in .............

Mandela capture siteOeps .... Ik loop een beetje achter met de blogs! Na ons wildparken avontuur met Bert en Annemarie een dagje op de Full Circle om te wassen en het volgende plan 'uit te werken'. En het is vrijdag dus we kunnen weer meedoen aan de Zululand Yachtclubbraai!

We hebben een geweldige accommodatie geboekt (Berghouse & Cottages) vlak bij het Drakensgebergte. Het lijkt een soort van hobbithuisje met een fantastisch adembenemendHobbit huisje uitzicht. Ook de catering is fantastisch hier! Er zijn prachtige wandelingen uitgezet en het mooie Amfitheater is maar op een kwartiertje rijden. We wandelen de Leopard Trail en de volgende dag bij het Amfitheater. Het pad kronkelt door het landschap met steeds weer waanzinnig mooie vergezichten.

We zijn gewaarschuwd om het weer in de gaten te houden. Dat kan zomaar omslaan. Ook hebben we een register getekend. Bij terugkomst moeten we ons weer afmelden! We horen gedonder door de bergen echoën en besluiten om te keren. Wat een wijs besluit lijkt. We zijn net bij de auto terug en de regen klettert uit de lucht! Wauw wat een water komt er uit de lucht vallen. We rijden nog terug naar het visiteurs center waar blijkt dat we een lekke band hebben! We krijgen niet eens de kans om zelf de band te verwisselen! Zo hulpvaardig als de lokale mensen zijn!

Op de terugweg naar Richardsbay komen we nog 'per ongeluk' langs de Mandela Capture Site. De plek waar Mandela in 1962 is gevangen genomen. Een indrukwekkend museum met een bijzonder monument!

Helaas zit de vakantie van Annemarie en Bert erop en wij maken ons klaar voor onze vakantie naar Nederland.

DrakensbergenHet zijn weer 3 weken van genieten, familie & vrienden bezoeken, verwend worden, ziekenhuis, dokters en tandartsbezoeken. Heerlijk ontbijtHet is herfstachtig in Nederland maar ook dat heeft zijn charme!
Iedereen weer heel erg bedankt voor de gezelligheid, onderdak, het heerlijke eten & drinken en liefde & vriendschap, wat we iedere keer weer ervaren! Het blijft toch geweldig dat we overal zo welkom zijn.....

We zijn alweer 2 dagen terug op de boot. Nog flink wat klussen af te maken voordat we richting Kaapstad kunnen gaan varen....

 

Lees Meer
672 Hits

Met Bert en Annemárie op safári deel I&II

Deel I

We liggen amper een week in Richards Bay na de oversteek van zo'n 1200 mijl vanuit Madagaskar en kijk eens wie we daar hebben....! Onze vrienden uit Zeegse! CheetaGeweldig om elkaar in dit land te zien en nog leuker is dat we ruim 2 weken hebben om een mooie tochtHippo s bij skiclub te maken.

Met een ruime auto rijden we als eerste naar St Lucia. Vanuit Richards Bay prima te bereiken. De gastheer van de prima accommodatie midden in het stadje, African Ambience, is erg enthousiast en hulpvaardig. Voor we het weten hebben we voor dezelfde middag een Hippotour. Maar de eerste hippo's, veel leukere naam dan nijlpaard, zien we al tijdens de lunch. Bij de Ski club met uitzicht op een binnenmeer.

Zuid Afrika is qua accommodatie en eten prima te betalen en ook de entree voor de parken valt ons erg mee! We stappen een uur voor zonsondergang op een flinke boot. De eerste hippo zien we al binnen een minuut! Hij zwemt/loopt recht op de boot af! We zien er zoveel!
Krokodillen leven hier ook maar we zien er maar 1 en zelfs een haai! Hier schieten we de eerste foto's Girafvan de honderden foto's die we tijdens deze 'vakantie' schieten!

Voor de volgende dag rijden we naar Cape Vidal een mooie plek aan de kust. We rijden hier zelf een park in en zien veel antilope-achtigen, wrattenzwijnen (Pumba) en zelfs Lots of hipposneushoorns. Cape Vidal is prachtig, een mooi strand, de zee is onstuimig er staan hele hoge golven.

We stoppen op een uitkijkpunt waar Paul in de verte Walvissen ziet slaan met hun staarten op het water. Best goed te zien met de geweldige verrekijker die we van de boot hebben meegenomen!

Hluhluwe is een van de bekendste parken in deze omgeving. Dag 3 staan we vroeg op. Om 5 uur worden we met bijzonder safarieauto opgehaald. Jeff is een zeer ervaren gids die razend enthousiast vertelt over dit mooie park. Hij weet ongelofelijk veel en vertelt veel over alle dieren, zelfs de kleinste dieren, mestkevers en bijzondere sprinkhanen. Ontbijten doen we midden in de natuur.

jeff tovert een ontbijteVan de big 5 zien we geen leeuwen en luipaarden maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de prachtige cheeta die we van heel dichtbij kunnen zien. Jeff is Braaien in de jungleniet alleen een goede gids maar ook een goede Braai Man. Met uitzicht op een olifant eten we onze steak medium rare! Wauw, we zijn alle 4 helemaal safarie-fan. Wat een prachtige natuur heeft dit land!

 

Deel II

In St Lucia bedenken we plan II. Tegen de grens met Mozambique ligt het prachtige olifantenpark Tembe! Aangezien we nog lang niet 'uitgesafaried' zijn zoeken we een leuke accommodatie daar in de buurt. We boeken 3 nachten in Kosy Bay lodge waar we 2 huisjes hebben met een eigen zwembad(je)! Weer een leuke zeer betaalbare plek midden in de natuur.

Olifant zoekt verkoelingMet een grote 4x4 rijden we met Christopher door het park. Het heet Elephant Park, nou die zien we dan ook! Ze hebben een prachtige uitkijkpost gebouwd vlakbij een drinkplaats. We raken niet uitgekeken, zitten er ruim een uur en zien op een gegeven moment wel 14 olifanten tegelijk! Die drinken en maken zichzelf nat tegen de warmte. Ook hier zien we Beautyimpala's en niala's. Geweldig om naar hun gedrag te kijken zo tussen die enorme olifanten.
Het park is qua natuur weer heel anders dan de andere parken.

Met Alex maken we een wandeling rond de Kosy Bay en de rest van de dag relaxen we bij ons zwembad(je).

We rijden terug naar de Full Circle in Richardsbay, het is ondertussen weer vrijdag. Dus we kunnen weer meedoen met Drinkplaatsde wekelijkse braai! We bedenken nieuwe plannen en rijden de volgende dag naar een mooie plek aan het strand in de buurt van Richards Bay voor een lekkere wandeling. Daar zien we vissers met enorme hengels. 3 x achter elkaar zien we iemand een haaitje vangen! Het stikt langs de hele Afrikaanse kust van de haaien. Op vele plekken hebben ze haaiennetten, zodat het veilig is om te zwemmen. Maar hier niet, zwemmen is op eigen risico. Nou mij niet gezien

Ondertussen hebben we deel III van de trip uitgedacht . Deze dagen gaan we doorbrengen in de Drakensbergen.

Lees Meer
815 Hits

Onze geweldige Full Circle

Hoe komt het eigenlijk dat ik nooit eerder een blog heb geschreven over de Full Circle? Omdat het misschien zo vanzelfsprekend is?
Al 6 en een half jaar is de Full Circle voor ons een veilige plek, ons huisje, ons vervoermiddel, een veilige, zeer betrouwbare boot. Of moet ik zeggen schip?
Dat is net zoiets als de Engelsen het altijd zo nadrukkelijk hebben over een boot als een SHE. Nu weet ik dat een boot vrouwelijk is (natuuuuuurlijk)! Maar wij Nederlanders hebben vooral de neiging om te praten over dingen en dan te vervolgen met hij of het of ie. Nou vind ik onze boot ook wel mannelijk of zullen we het erop houden dat 'ie' vrouwelijk is maar dan wel heel stoer. Een heel stoer wijf zullen we maar zeggen!

Full Circle tussen de dolfijnenNou wisten wij al lang dat Hallberg Rassy goede, betrouwbare, sterke boten bouwt. Eén van de redenen dat deze bouwer ook op ons lijstje stond bij het zoeken naar een boot. Maar er hangt ook een prijskaartje aan! Een iets ouder schip konden we ons permitteren.

Alles is heel degelijk uitgevoerd. Het polyester is wel 20 mm dik. Daardoor is ZIJ wel wat langzamer. Zonder onze spullen erop weegt ZIJ al 19 ton! Nou laat ik het aan jullie fantasie over wat onze, spullen en voorraden wegen..... En dan zijn de enorme dieseltanks en de watertank nog niet eens gevuld! Maar who cares? Deze boot is gemaakt om de wereld rond te zeilen. En voor ons is dat geen wedstrijd. Dus ons stoere wijf heeft een beetje tijd nodig om op gang te komen. Maar als de vaart er dan eenmaal in zit.....
Doordat ZIJ een lange kiel heeft en geen vinkiel zoals de meeste moderne nieuwe jachten, en wij dus een andere rompvorm hebben, snijdt ZIJ zich Isnt she beautifuldoor het water. Vooral aan de wind is dat een verschil met de 'rondspanten', die klappen echt op het water op een aandewindsekoers.

Ik weet nog bij de zoektocht naar een boot dat Paul graag een boot wilde met de kuip achterin. Lekker sportief zeilen, dicht bij het water. Maar de Full Circle heeft een centercockpit. Eigenlijk is dat zo fantastisch. De keren dat wij water over hebben gekregen ín de kuip is nihil. Het voelt safe, het is gewoon heel veilig!
Ja, ZE is wat ouder. Maar altijd zeer goed onderhouden. En wij zorgen ook goed voor HAAR! Er gaat wel eens wat kapot, maar dat Wereldbootgebeurd op nieuwe boten ook. Dat hoort gewoon bij de tak van sport! Ook bij jullie thuis gaat er wel eens iets stuk door slijtage of een fabrieksfout of zo.

Bijzonder is dat je elke kraakje, geluidje kent op je boot. En dat kan per koers verschillen! Dus zit er opeens een ander geluidje bij, dan spitsen wij de oren en gaan op zoek naar de veroorzaker van dat 'vreemde' geluid. Een heel bekend geluid voor ons is de windmolen, hoog in de bezaanmast. Slaat deze aan dan is er op de meeste koersen, afhankelijk van de zeestatus, voldoende wind om te zeilen. Gaat ie als een 'dolle' in de rondte dan hebben we meer dan 20 knopen wind. Kan ie het bijna niet meer bijhouden, dan staat er heel veel wind en zetten we 'm (haha..... is de windmolen mannelijk? Of ook vrouwelijk...?) uit, dan zijn de accu's toch al vol!

Ik kan bladzijden volschrijven over HAAR! Maar heel fijn is het flushdeck. Alles is 'gelijkvloers' aan dek zullen we maar zeggen. Geen kajuitopbouw waar je je onhandig langs moet manoeuvreren. Zeker in de nacht als je moet reven of zo is het ideaal dat je zo makkelijk op het dek loopt!

Elke keer als wij met de dinghy naar de Full Circle varen zijn we weer trots op haar. Het is een mooi schip om te zien. Prachtige lijn. Vaak vinden wij HAAR de mooiste boot van de baai. Of is dit net zoiets dat een moeder haar eigen baby het mooist vindt? Nee, zonder dollen het is een boot met uitstraling! En wij zijn ongelofelijk blij met HAAR! Full Circle bedankt dat jij net zo goed voor ons zorgt als wij voor jou! ⛵️⛵️

Lees Meer
1132 Hits

Sailing Around

Het begint net licht te worden als ik wakker word. Even buiten kijken. Ja hoor het zonnetje piept net achter het bergje vandaan! De mooiste momenten van de dag, zeker hier in Madagaskar! We blijven echt Sailin in a piroquefotograferen. De mensen, zonsopkomst, zonsondergang en natuurlijk niet te vergeten de dhows (lokale zeilboten). En daar zijn er heel veel van. Het is eenPaul geniet op de Piroque geweldig zeilgebied hier. Leuke baaien op niet al te grote afstand van elkaar. Goeie diepte om te ankeren. Goed beschut. Niet druk. Mooie omgeving! Wat wil je nog meer? Er is alleen niet heel veel wind hier. 's Morgens waait er een landwind deze is niet heel krachtig. En ' s'middags waait er een zeewind. Daar hebben we al steeds stukjes op gehopt en als je mazzel hebt kan deze rond de 20 knts zijn.
De dhows maken slim gebruik van deze wind om uit te varen of juist huiswaarts te gaan. Soms zie je ze echt liggen wachten op de wind! Bijzonder gezicht.
Er zijn veel baaien met mooie ankerplekken. Het verschil tussen eb en vloed is best groot, zo'n 3 meter. Dus als je met de dingy aan land gaat is dat iets om rekening mee te houden. We hebben nog anderhalve week voordat de volgende gasten komen dus we kunnen relaxt doen. Alvast het gebied verkennen om de leukste ankerplekken te vinden.
Vandaag zijn we met Paul op pad geweest, een Malagassische gids. Gezeild met een piroque zeilboot! Een wereldervaring! Zo kunstig hoe ze zo'n bootZonsondergang hebben gemaakt. Natuurlijk helemaal van hout en een katoenen zeil. Een drijver om de boot  in evenwicht te houden. En allemaal touwen om de boot bij elkaar te houden en om het zeil mee te bedienen. Achterop het roer wat ook met een touw wordt bediend. 'Mijn' Paul mag ook nog een stuk zeilen. Glimlach van oor tot oor haha...
We wandelen anderhalf uur door de natuur, bezoeken een dorp. Maar dan zeilen we weer terug in de piroque. Overstag gaan is niet zo makkelijk, het is eigenlijk meer gijpen. Het laatste stuk wordt er geroeid en gepunterd! Deze fantastische ochtend wordt afgesloten met een heerlijke Malagassische lunch van vis met kokosrijst en mangosalade!

Getagged in:
Lees Meer
912 Hits

De geuren en kleuren van Madagaskar

Amper echt 'geland' hier in Madagaskar besluiten we een toertje te maken naar het noorden. De mensen zijn arm hier dus we zijn gewaarschuwd dat het best tricky is je boot Lemuronbeheerd achter te laten. Maar Jimmy, de persoon die ons ook bij het inklaren heeft geholpen past ook op boten en dinghys als je een paar dagen weg bent. Een van zijn vriendjes verkoopt ons een toertje en gaat zelf als gids mee. Om niet te lang van de boot weg te zijn besluiten we niet met lokaal vervoer te gaan maar een 4wd met chauffeur te huren. Dat blijkt een goede zet te zijn want de wegen zijn ergBoabab slecht! Je kijkt je ogen uit onderweg. Het is een kleurrijk gebeuren. De aarde is overwegend rood en de mensen houden van kleurrijke kleding. Ze wonen in kleine houten hutjes met rieten daken. Dat alles onder een scherpe blauwe lucht... Prachtig! Veel  werkgelegenheid is er niet dus mensen proberen van alles en nog wat te verkopen. Volgens mij heeft Madagaskar geen last van vergrijzing, het wemelt van de kinderen en baby's. We willen twee nationale parken bezoeken. In de middag komen we aan bij het Ankanarana national park. Het park bestaat uit puntige rotsformaties, Tsingy's genoemd. Het zijn eigenlijk koraalriffen die 300 miljoen jaar people of Madagaskargeleden naar boven zijn gestuwd. Het woord Tsingy betekent op zijn Malagassisch 'op je tenen lopen'. Heel toepasselijk want de stenen zijn vlijmscherp! Het massief wordt omgeven door bossen, grotten en ondergrondse rivieren. De flora en fauna is hier prachtig. Je moet het park met een gids betreden. Hij heeft binnen de kortste keren al een lemur gespot en een kameleon! Dag 2 rijden we naar weer naar een park Red Tsingymet Tsingy's maar deze zijn rood gekleurd. Niet te vergelijken met de Tsingy's die we gister zagen. Het is kalksteen dat vrij komt door erosie in de bedding van de rivier. De weg er naartoe is een dirt road. Je wordt behoorlijk door elkaar gehusseld maar het is echt de moeite waard! Overnachten doen we in de meest noordelijke stad Diego Suarez. Een oude stad met koloniale gebouwen. Jammer dat de meeste gebouwen in slechte staat verkeren. Dag 3 reizen we naar het park Montagne d'Ambre. Ook hier staan we versteld van de diversiteit van flora en fauna. We hebben een zeer enthousiaste gids die ons vooral prachtige dieren laat zien. Lemur apen, gekko's, en diverse vogels en de kleinste kameleon ter wereld. We zijn er samen over uit... Madagaskar is heel bijzonder, ik kan zo nog wel even doorschrijven.... Maar ik kan beter snel foto's op de website zetten.  Heb ik het nog niet eens gehad over het lekkere eten, de specerijen, drukke marktjes.,...

TsingyMalagassische mus

Lees Meer
898 Hits

Fietsen op de Seychellen

Na al die weken hard werken aan de boot is het weer tijd om gasten te ontvangen. Een flinke laag stof moet worden weggewerkt door al dat schuren. De koelkast wordt weer Schilpad door Tess gefotografeerdbedolven onder de boodschappen. We halen Tess en Gwen van het vliegveld. Na een dagje wandelen op Mahe wordt het tijd om de Seychellen met de Full Citcle te gaan ontdekken. Eerst een paar baaien aan de noordoost kant van Mahe. Het jammere is dat veel plekken op de Seychellen zijn aangegeven als Marine Park. Daar is niks mis mee maar wel de fees dieEinde fietspad daarbij gevraagd worden! Die zijn buitensporig hoog! Maar we vinden ook mooie ankerplekken buiten het Marine Park. De oversteek van 25 mijl naar La Digue is super. De Full Circle is in haar element en tikt soms zelfs 8 knopen aan! De ankerbaai bij La Digue is rollerig. Het weer is rustig en het is zo'n leuk eiland dat we een beetje schommelen op de koop toe nemen! De topattractie zijn de fietsen hier. Ze hebben prachtige weggetjes aangelegd. Sommige stukken zijn uitdagend te noemen en vergen Tour de France kuiten om de top de bereiken! Maar de uitzichten zijn grandioos! Grand Anse is wel zo'n kuitenbijter waard. Het is zo'n schitterende baai met de voor de Seychellen zo typerende rotsen aan beide zijden. Het water is waanzinnige blauw en het strand zeer uitgestrekt en spierwit! Dit strand verdiend echt wel een plekje in de top 10 van mooiste stranden ter wereld! Aan de overkant op maar een paar mijl ligt Praslin. We passen niet in het haventje dus gaan we er net buiten voor anker. De topattractie van dit eiland zijn de Coco de Mer palmen. Het woud is zo bijzonder. De gids weet enorm veel te vertellen over deze aparte soort 'kokosnoten' en ook over de rest van het woud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een Tess en Gwen'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar! ud! Er trekt een enorm regenfront langs als we er zijn. Daardoor voelt het nog aparter en wat het leuke is, we worden bijna niet nat omdat de enorme bladeren als grote paraplu's fungeren! We vermaken ons de rest van de dag op het strand. Laat in de middag besluiten we nog weg te varen omdat de wind is gedraaid en we een 'lagerwal' situatie hebben. Nooit prettig dus hop anker op! Ruim een uur later liggen we op een prachtige ankerplek waar Tess de volgende ochtend de schildpad foto heeft geschoten! We doen diverse andere ankerplekken aan op Praslin en sluiten af met een laatste bezoekje aan La Digue op verzoek van Tess en Gwen. De tocht terug naar Mahe is ronduit nat. Het regent bijna de hele tocht. Vrij uitzonderlijk hier! Maar terug in de baai bij Eden laat het zonnetje zich nog zien. We hebben de dames net uitgezwaaid en gaan ons langzamerhand voorbereiden op de oversteek naar Madagaskar!

Lees Meer
1133 Hits

Trots op mijn man!

Dat mag ook wel eens gezegd worden. Ik ben zo ongelofelijk trots op Paul. Mijn letterlijke rots in de branding! Zeker na de laatste lange oversteek van de Malediven naar de Seychellen Oude rubbers eruitbesef ik weer wat hij allemaal kan. En het mooie is hij blijft overal rustig onder. Uiterlijk dan....Oh wat wordt het mooi
Zoals we al eerder schreven hebben we veel pech gehad op deze reis. Keerkoppeling kapot, de motor deed het niet. Scheurtje in het grootzeil....
Maar we zijn heelhuids aangekomen bij de Seychellen. Via Graham van Angel Fish Marina kregen we snel hulp voor de motor problemen. Het langst hebben we moeten wachten op onderdelen die in werden gevlogen vanuit Nederland. Dat ging redelijk rap maar eer het door customs wordt vrijgegeven hier.....
Blijken de onderdelen nét iets anders te zijn. Dus de hele boel moest worden omgebouwd. Gelukkig was hier een monteur, Ben, met heel veel kennis. Hij moet eigenlijk al lang met pensioen zijn, hij is de 70 al gepasseerd, Maar hij heeft heel veel lol in zijn werk en ze hebben hem nodig hier. Goede monteurs zijn schaars!
Paul heeft overal bij meegekeken en er weer heel veel van geleerd en hij weet al zoveel. Hij weet heel veel van de motor, kan de watermaker bijna met zijn ogen dicht uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Waterpompjes fixt ie zo weer. Verdiend dat biertje
Ja, en wat oh zulk dankbaar werk is, is het rubber vervangen van het teakdek. Doordat we bijna altijd in zonnige gebieden varen, heeft het dek veel te lijden en zeker het rubber. Op onze dakje ligt ook teak. Dit hebben we de laatste weken onder handen genomen en het ziet er weer zo mooi uit. Jammer dat er bijna geen Sikaflex hier te krijgen is anders hadden we ook een beginnetje met het dek gemaakt. Maar lieve Paul jij bent mijn Handyman! Ik ben apetrots op jou!
Lees Meer
1379 Hits

Wachten op de Seychellen

NaaimachineAnderhalve week zijn we al op de Seychellen. Het heeft nog nooit zo lang geduurd voor we een plek gaan 'exploren'. We weten de supermarkten te vinden en de nautische winkels. Maar om nu te zeggen dat we veel van het eiland hebben gezien....
De onderdelen voor de motor zijn besteld. Maar het duurt lang voordat deze met DHL hier aankomen en dan moet het nog vrij gegeven worden door de douane!
Enfin, we hadden veel klussen op de lijst staan om in Zuid Afrika te doen. Maar aangezien we bijna een maand eerder hier zijn dan gepland en we toch moeten wachten is het een lekker zooitje op de Full Circle. Overal gereedschap, de Zonnedakjenaaimachine staat op tafel. Her er der kluskleren en over bakken met reserveonderdelen en tubes met het een en ander. Maar ondertussen is de kluslijst behoorlijk ingekort. Heeft de Full Circle een nieuw zonnedakje. Is alle kleding weer versteld, en zijn we ook nog aan het poetsen!

Van de week waren we wandelend op zoek naar wat spullen. Toch maar op de bus gestapt, die hier overigens maar 5 rupies kost wat ongeveer 35 cent is! Dat is de prijs voor 1 rit, of je nu 1 halte mee gaat of het hele eiland rond! 
Eigenlijk moesten we de volgende halte eruit. Dat zagen we te laat! Dus tot het eindpunt blijven zitten. Helaas was dit in the middle of nowhere. De buschauffeur was zo aardig ons weer naar de mainroad te brengen! Toch wat van dit mooie eiland gezien! 
Nu maar hopen dat de onderdelen snel vrij worden gegeven en de klus afgemaakt kan worden. Zodat we echt kunnen gaan exploren!

Lees Meer
1057 Hits

Chaos naar Chagos

Een zeiletappe met een bijzondere bestemming waar we zó naar uit hadden gekeken. Eén van de highlights van onze trip over de Indische Oceaan. Doordat we een niet werkende Slecht weer op weg naar Chagosdynamo hadden verliep de reis anders dan gepland. Maar dat is inherent aan het zeilersbestaan. Steeds je planning bijschaven en aanpassen. Maar doordat we op de plek waar we lagen geen hulp konden krijgen waren we 'gedwongen' naar Male terug te zeilen. (Vorige blog) Vlak voor de ankerplek hoorden we een knal en het toerental van de motor ging even omlaag. Waarschijnlijk lag er iets onder water. Paul is gaan checken maar zag niets vreemds. We konden ook gewoon doorvaren, ankeren en later ook gewoon weer vertrekken. Het mooie weather window hadden we net gemist.
Maar nog langer wachten...... Dan maar aan de wind varen, op naar Chagos!
We waren het atol nog niet uit of de eerste squall met 30 knopen kwam al over ons heen. Mooi zonnig weer met af en toe een fikse bui met veel wind (squall) wisselden elkaar af. En dan ook nog hoog aan de wind varen. Maar enfin.....  de Full Circle kan dit en haar bemanning ook. Al is het wel vermoeiend! Af en toe werden we flink weggezet door de stroom. Maar met de motor bij gingen we nog aardig de goede kant op. Maar het was verre van aangenaam. Bij een bui met wel 40 knopen zijn we een paar uur bij gaan liggen. Paul bemerkte dat ie de motor niet in z'n vrij kon krijgen en ook niet in zijn achteruit......?! Maar vooruit ging wel.
We zeilen na deze bui weer verder en zo'n 100 mijl voor Chagos willen we de motor weer starten. Hij slaat aan en gaat Comfortabel bedjelangzaam uit. Mmmm..... Klinkt als een brandstof probleem. Paul checkt alle punten, maar we krijgen 'm niet aan de praat! Da's balen, maar we hebben een ZEILBOOT dus de wind brengt ons verder. Maar dan moet er wel wind zijn! We zijn ondertussen bij de evenaar, de doldrums, een gebied wat bekend staat omdat er weinig wind staat, veel regen en buien. Daar drijven we.... geen wind, veel stroming die niet de goede kant op staat, we worden mijlen teruggezet in de richting waar we net vandaan komen.
De zeilen klapperen enorm, maar even naar beneden halen. "Hee Monique, er zit een scheur in het grootzeil, kijk", ook dat nog, heeft dit nu iets met Murphy te maken?
Snel schakelen kunnen we wel. Naar Chagos kunnen we niet, zonder werkende motor tussen de atollen is levensgevaarlijk en vragen om Tonijntjeproblemen. Slik, we hadden er zo naar uitgekeken een week of 4 in de middle of nowhere ver weg van alles, zonder internet.
Kan wel janken, ook een scheur in het zeil! Naar beneden halen en repareren. Doordat er geen wind staat maar wel golven, helt de boot zo'n 45 graden over van de ene naar de andere kant. Maar het lukt, na een uur of 4 zit er een lap op het zeil! Maar nog steeds geen wind! Je wil het niet maar er gaan allemaal scenario's door je hoofd. Dagenlang liggen drijven, misschien wel richting Chagos waar je niet weg kan sturen omdat er geen wind is........... Enfin, we gaan een zeer oncomfortabele nacht in waar we op de meest stabiele plek in de boot bedjes bouwen om zo goed mogelijk te kunnen slapen zonder dat je heen en weer wordt geslingerd.
Het lukt om wat uurtjes slaap te pakken. 's Ochtends gaat Paul wat klusjes doen en ik een wasje op de hand en dan horen we de windgenerator aanslaan....... Wind!!!
Ja, we hijsen het grootzeil, zetten de fok en we zeilen weer na anderhalve dag! Pal zuid varen we om zo snel mogelijk de tradewind op te pakken en dat lukt! Yoepie!
 Chagos laten we achter ons en zetten koers naar de Seychellen! We zitten ondertussen al een week op zee en de Seychellen zijn nog zo'n 1000 mijl zeilen! Dat betekend nog een dag of 8 varen, normaal gesproken. Maar de wind komt uit een ongunstige hoek en we moeten laveren. Maar we zeilen! En tot de Seychellen valt de wind niet meer weg. In totaal hebben we 18 dagen op zee gezeten! Aankomen bij de Seychellen is ook nog een uitdaging zonder motor! We melden ons bij Victoria Port Control en vertellen ons probleem. We worden verwezen naar Seychelle Coast Guard. Zij willen ons wel helpen maar voor een sleep willen ze ons 2000 euro in rekening brengen. Ja, gekke Gerrit! Dat gaan we niet doen. Uiteindelijk worden we door een loodsbootje aan een enorme boei vastgelegd die bedoeld is voor vrachtschepen.
Tom en Marieke onze zeilvrienden met die mooie  gites in Frankrijk, hebben ons onderweg ondersteund via de sateliettelefoon en contact gelegd met haveneigenaar Graham, van Verdiend aankomstbiertjeAngel Fish Marina. Hij denkt met ons mee en regelt dat er binnen een dag 2 dieselmonteurs op de boot komen. Ondertussen start de motor alweer. Het opvoerpompje was stuk. Maar de gear box is goed defect en is ondertussen van de boot af. Waarschijnlijk is de schade veroorzaakt door de knal bij Male, we hebben duidelijk iets geraakt onder water.

Het belangrijkste is dat de onderdelen te krijgen zijn en naar de Seychellen worden gestuurd. Wij liggen ondertussen voor anker vlak bij de haven van Graham. We hebben genoeg klussen te doen en zijn blij dat we veilig aangekomen zijn op deze mooie eilandengroep. Wordt vervolgd.......

Lees Meer
1086 Hits

Technical Problems

Zag Paul al een paar keer de kajuit in gaan en hoorde hem de motor deurtjes open maken. Het is vrijdag en morgen stappen Thijs & Eveline weer af om terug te vliegen naar Melbourne. We willen ankeren bij het zuidelijke eiland Maamigili, waar een luchthaven is. Een rif met een beboeide doorgang. Maar toch weer spannend om naar binnen te varen. Het is net heel bewolkt geworden waardoor we de bommies (grote koraalstukken) niet kunnen spotten.
Dynamo klusWe liggen net of de hel breekt los en het begint knetterhard te regenen.
"Waarom keek je met bij de motor?", vraag ik Paul. "Ik keek op het paneel en zag dat de accu's niet werden geladen. "Hmmm, waarschijnlijk iets met de dynamo."
Enfin, nadat we de volgende dag Eveline en Thijs hebben uitgezwaaid gaan we kijken wat er loos is. Gelukkig hebben we een reserve dynamo aan boord. Die vaart al bijna 6 jaar mee. Na een tijdje voor slangenmens spelen tussen alle slangen etc in de motorruimte hebben we de oude dynamo er af en de nieuwe erop! Maar helaas bij het starten van de motor geen laadspanning. Dat is f....ing balen!
We hebben hem bijna nooit nodig maar we komen er zelf niet uit. We raadplegen onze technische toeverlaat ELEKTRO-ERIK! Er wordt heel wat gewhatsappt, gebeld, schema's worden over en weer gestuurd. Maar ook met Erik komen we er niet uit. Ook Wolter Haisma van Haisma Scheepsmotoren in Harlingen probeert ons op afstand te helpen. Helaas..... Er zit niets anders op dan weer terug naar Male te gaan. Grrrrrr....balen, maar het is niet anders. Van andere zeilers krijgen we het telefoonnummer van ene Mohammed. Hij heeft direct tijd. De dynamo wordt gecheckt. Waarschijnlijk is er niets mis met de bedrading, zoals we dachten, maar is de gereviseerde dynamo die al 6 jaar mee vaart niet in orde! Beide dynamo's gaan met Mohammed mee! Vandaag kwam ie de eerste terug brengen. Samen met Paul zet ie 'm weer op zijn plek. En........ We starten de motor....... Hij laadt! Joepie! Ondertussen heeft Paul bedacht dat het misschien slim is ook de dynamo van de startaccu te verwisselen. Morgen komt Mohammed de volgende klus doen.... De trip naar Chagos stellen we nog maar even uit! Gelukkig zit er ruimte in de planning! We wachten een paar dagen maar het blijkt dat Mohammed geen tijd meer heeft dus we gooien straks los en gaan op weg naar the middle of nowhere! Chagos! Geen mensen, winkels, internet. We zijn voorlopig even uit de lucht! Tot over een paar weken!

Lees Meer
1667 Hits