imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Pak op je donder 2&3

We zeilen nu bijna 7 jaar rond de wereld. Tot voor kort was het aantal keer met zeer harde wind beperkt. We varen immers niet voor niets de 'milk run' route. In de buurt van de evenaar met veel gunstige Voor anker voor de tafelbergpassaatwind. Kort voor Tahiti in de Pacific 2014 werden we te grazen genomen door een soort thermisch laag met een aantal uur 40+ wind. Bijliggen, eerste keer een scheur in het zeil. Flink geschrokken schreven we een blog over dit 'pak op ons donder'.

Met de crossing van de Indische Oceaan en het ronden van de Kaap de Goede Hoop hebben we wel weer een paar grenzen verlegd. Het hoeft van ons echt niet zo nodig maar het gebeurd. Na wekenlang klussen hebben we dan eindelijk los kunnen gooien in Richard Bay. Weerman Des is positief over een weather window naar East London. Dat is een berucht stuk. Vrijwel altijd veel wind en de sterke Agulhasstroom maken het moeilijk. En tussen Durban en EL is geen enkele mogelijkheid om te schuilen, laat staan een haven aan te lopen. Buurvrouw Marijke zag in haar atlas staan 'Wild Coast'. Ik bedoel maar. Tussen Durban en East London krijgen we wel twaalf uur 40-50 knopen wind voor de kiezen. Een flink pak op ons donder dus. We gaan zelfs een paar uur bijliggen. Het sturen is extreem vermoeiend. Aan de stuurautomaat kan je dit niet overlaten. Tijdens het bijliggen worden we door de stroom flink weggezet. Als de wind afneemt hebben we moeite om East London nog te halen. Maar het lukt en we droppen het anker op de Buffalo River. De eerste etappe zit erop. Gelukkig is ook hier een leuke yachtclub en, het treft, op zaterdagavond 'braai'.

Ondertussen zijn er hier zo'n 15 jachten verzameld. Allemaal op weg naar Kaapstad. Allemaal druk met weerkaartjes bekijken en gribfiles binnenhalen. Weerman2 lijnen op de ketting Des, de man verdiend een standbeeld wat mij betreft naast Mandela, schrijft in zijn dagelijkse mail over een goed weather window. All the way to Cape Town. Dat moeten we hebben. We liggen al zwaar achter op schema en in Kaapstad komen Monique's 'vliegvriendinnen' langs beladen met drop en stroopwafels.

Zodra de wind van Zuidwest weer naar de Oosthoek draait vertrekken we. Nog weinig wind dus op de motor. Maar dan komt er een mooie bries. We laten Mosselbaai, een stopover die vaak wordt gebruikt, rechts liggen. Een dag later passeren we in de nacht Cape Agulhas, het meest zuidelijke punt van Afrika. Het is dan nog ruim 100 mijl via Kaap de Goede Hoop naar Kaapstad. We kunnen dan nog 35 knopen wind verwachten. Echt druk maken we ons daar niet meer om. What's new? We passeren Kaap de Goede Hoop die zich tussen de wolken door even laat zien. De wind trekt al flink aan. Ja hoor de 40 knopen wordt weer aangetikt. Wat was die bijnaam ook al weer? Oh ja, 'Cape of Storms'. We gaan verder op de kotterfok. Qua grootte zoiets als een surfzeil. Op golven van 3 á 4 meter lijkt het ook wel of we surfen. Net voor het donker wordt Hier was het nog te doenzien we de Tafelberg. De wind neemt nog steeds toe. Regelmatig boven de 50 knopen. Je wordt er gek van. Om Kaapstad te halen moeten we ook nog flink hoog varen. De wind giert en huilt door de verstaging. Water waait horizontaal van de golftoppen af. Volgens de Reeds almanac een teken van storm. Monique bewaakt op de plotter de veilige koers. Sturen is moeilijk en is zwaar. De boot is erg loefgierig. We lopen regelmatig meer dan 8 knopen snelheid en de gangboorden gaan door het water. Dat is niet normaal voor een Hallberg 49. We hebben zelden water over het dek. Maar dit zijn ook geen normale condities. Zeil minderen, ofwel de kotterfok indraaien, is vragen om problemen. Het zeil gaat danZeilen alleen op de kotterfok extreem klapperen en zal juist dan stuk gaan. Maar de druk op zeil en tuigage is enorm. Als er nu iets stuk gaat, al is het maar het harpje van de val, hebben we een groot probleem. Zo gaan er tientallen gedachten door mijn hoofd. Moet ik niet dit doen of dat. Maar de mogelijkheden zijn beperkt. De marge is klein. Doorgaan is het beste. Gelukkig blijft alles heel. We komen met moeite bij de haven van Kaapstad. De ingang ligt precies in de wind. Dat gaat dus niet lukken met zoveel wind. Niet op zeil en de motor heeft dan ook niets in te brengen. We gaan voor anker net ten noorden van de haven. We nemen een borrel en praten nog wat. De adrenaline zakt weer. Boot en bemanning hebben het pak op ons donder weer overleefd. En morgen is er weer een dag.

De volgende dag is er nog steeds teveel wind om de haven binnen te gaan. We lezen mailtjes van de andere zeilers. Meer dan de helft van de boten heeft problemen gehad. Drie boten hadden hulp van de Zuid Afrikaanse rescue nodig. Dan mogen wij nog niet klagen.

1008 Hits

Zeiltocht naar Durban, maar niet met de Full Circle

In de Malediven zagen we ze voor het eerst. De crew van zeilboot 'Thinking of Dave'. Ontzettend lieve en gastvrije Australische zeilers. Op de SharkieSeychellen hebben we heel wat uurtjes doorgebracht met Mark. Leuk was het weerzien in Richardsbay weken geleden.

Aangezien onze keerkoppeling ons nog in Richardsbay houdt, het duurt zeker nog tot rond de jaarwisseling, moesten we afscheid nemen van Mark en Tina en hun opstapper Maureen... Onze zeilende wegen zullen elkaar niet meer kruisen. Jammer, je weet nooit of je elkaar ooit nog zal zien. Tijdens een soort van afscheidsetentje vroeg Mark of we geen zin hadden mee te varen naar Durban. Ja..... Leuk eigenlijk wel. Ervaring opdoen langs de Afrikaanse kust én op eenMark Tina andere boot!
De tocht was best heftig, hoge golven en na een paar uur best veel wind. De aanloop naar de grote commerciële haven van Durban best spannend midden in de nacht. Met de vele grote zeeschepen die ook naar binnen varen. We ankeren in de buurt van de jachthaven om de volgende ochtend naar binnen te varen en drinken nog een aankomstbiertje.

We blijven nog 2 dagen aan boord in Durban en gaan oa naar het Zeeaquarium. Meer dan de moeite waard om te bezoeken. Het aquarium is gebouwd in een oud schip. Er zijn genoeg dingen te doen om je een hele dag te vermaken.

Zondagochtend huren we een auto om naar Richards Bay terug te rijden..... Tijd om echt afscheid te nemen van Mark, Tina en Maureen. Het werk roept weer ...... Teakdeck schuren! Maar het was even een heerlijke break!

920 Hits

Het gaat niet altijd voor de wind.........

De periode in Nederland ligt alweer een tijdje achter ons.en we hebben al veel werk verzet!
De nieuwe zeilen zitten eindelijk op de boot en zijn na wat aanpassingen hier en daar klaar! Prima zeilmaker met prima service. Wij zijn zeer te spreken over Ullman Sails.
Mooi heOok de Lazybags zijn aangepast zodat het nieuwe zeil er goed in past.

Het raam in de cockpit wat open kan is ook vervangen. We kunnen weer naar buiten kijken!

Het is wel mooi zo'n groot flushdeck met teak. Behalve als je opnieuw moet rubberen. Wauw wat een oppervlakte en wat een sikaflex gaat daar in!
Maar we kunnen nu aan de laatste etappe beginnen: het schuren. En ook het leukste deel want je ziet het onder je handen mooi worden. Het resultaat is prachtig... Beginnetje met schuren is gemaakt!

Paul wilde van de week de olie verversen en startte de motor. Bij aankomst in Richardsbay hebben Paul druk aan het werkwe nog naar de keerkoppeling laten kijken. Er was een klein probleem en zo opgelost door de monteur. Nog voor we naar Nederland gingen ...... Helaas bleek het probleem toch groter te zijn en de keerkoppeling is er weer uit.... Balen, zaten we niet echt op te wachten na die dure reparatie op de Seychellen.

Dus we vertoeven nog steeds in Richardsbay. Waar we de tijd dus goed benutten!
Het is een troost dat het weer verre van stabiel is om grote stukken te varen langs deze o zo lastige kust. Het laatste goede weather window was toen we met uit Nederland terug waren. Dus er liggen veel zeilers ongeduldig te wachten....Tot zo ver de berichtgeving uit Zuid Afrika

890 Hits

Another day in .............

Mandela capture siteOeps .... Ik loop een beetje achter met de blogs! Na ons wildparken avontuur met Bert en Annemarie een dagje op de Full Circle om te wassen en het volgende plan 'uit te werken'. En het is vrijdag dus we kunnen weer meedoen aan de Zululand Yachtclubbraai!

We hebben een geweldige accommodatie geboekt (Berghouse & Cottages) vlak bij het Drakensgebergte. Het lijkt een soort van hobbithuisje met een fantastisch adembenemendHobbit huisje uitzicht. Ook de catering is fantastisch hier! Er zijn prachtige wandelingen uitgezet en het mooie Amfitheater is maar op een kwartiertje rijden. We wandelen de Leopard Trail en de volgende dag bij het Amfitheater. Het pad kronkelt door het landschap met steeds weer waanzinnig mooie vergezichten.

We zijn gewaarschuwd om het weer in de gaten te houden. Dat kan zomaar omslaan. Ook hebben we een register getekend. Bij terugkomst moeten we ons weer afmelden! We horen gedonder door de bergen echoën en besluiten om te keren. Wat een wijs besluit lijkt. We zijn net bij de auto terug en de regen klettert uit de lucht! Wauw wat een water komt er uit de lucht vallen. We rijden nog terug naar het visiteurs center waar blijkt dat we een lekke band hebben! We krijgen niet eens de kans om zelf de band te verwisselen! Zo hulpvaardig als de lokale mensen zijn!

Op de terugweg naar Richardsbay komen we nog 'per ongeluk' langs de Mandela Capture Site. De plek waar Mandela in 1962 is gevangen genomen. Een indrukwekkend museum met een bijzonder monument!

Helaas zit de vakantie van Annemarie en Bert erop en wij maken ons klaar voor onze vakantie naar Nederland.

DrakensbergenHet zijn weer 3 weken van genieten, familie & vrienden bezoeken, verwend worden, ziekenhuis, dokters en tandartsbezoeken. Heerlijk ontbijtHet is herfstachtig in Nederland maar ook dat heeft zijn charme!
Iedereen weer heel erg bedankt voor de gezelligheid, onderdak, het heerlijke eten & drinken en liefde & vriendschap, wat we iedere keer weer ervaren! Het blijft toch geweldig dat we overal zo welkom zijn.....

We zijn alweer 2 dagen terug op de boot. Nog flink wat klussen af te maken voordat we richting Kaapstad kunnen gaan varen....

888 Hits

Met Bert en Annemárie op safári deel I&II

Deel I

We liggen amper een week in Richards Bay na de oversteek van zo'n 1200 mijl vanuit Madagaskar en kijk eens wie we daar hebben....! Onze vrienden uit Zeegse! CheetaGeweldig om elkaar in dit land te zien en nog leuker is dat we ruim 2 weken hebben om een mooie tochtHippo s bij skiclub te maken.

Met een ruime auto rijden we als eerste naar St Lucia. Vanuit Richards Bay prima te bereiken. De gastheer van de prima accommodatie midden in het stadje, African Ambience, is erg enthousiast en hulpvaardig. Voor we het weten hebben we voor dezelfde middag een Hippotour. Maar de eerste hippo's, veel leukere naam dan nijlpaard, zien we al tijdens de lunch. Bij de Ski club met uitzicht op een binnenmeer.

Zuid Afrika is qua accommodatie en eten prima te betalen en ook de entree voor de parken valt ons erg mee! We stappen een uur voor zonsondergang op een flinke boot. De eerste hippo zien we al binnen een minuut! Hij zwemt/loopt recht op de boot af! We zien er zoveel!
Krokodillen leven hier ook maar we zien er maar 1 en zelfs een haai! Hier schieten we de eerste foto's Girafvan de honderden foto's die we tijdens deze 'vakantie' schieten!

Voor de volgende dag rijden we naar Cape Vidal een mooie plek aan de kust. We rijden hier zelf een park in en zien veel antilope-achtigen, wrattenzwijnen (Pumba) en zelfs Lots of hipposneushoorns. Cape Vidal is prachtig, een mooi strand, de zee is onstuimig er staan hele hoge golven.

We stoppen op een uitkijkpunt waar Paul in de verte Walvissen ziet slaan met hun staarten op het water. Best goed te zien met de geweldige verrekijker die we van de boot hebben meegenomen!

Hluhluwe is een van de bekendste parken in deze omgeving. Dag 3 staan we vroeg op. Om 5 uur worden we met bijzonder safarieauto opgehaald. Jeff is een zeer ervaren gids die razend enthousiast vertelt over dit mooie park. Hij weet ongelofelijk veel en vertelt veel over alle dieren, zelfs de kleinste dieren, mestkevers en bijzondere sprinkhanen. Ontbijten doen we midden in de natuur.

jeff tovert een ontbijteVan de big 5 zien we geen leeuwen en luipaarden maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de prachtige cheeta die we van heel dichtbij kunnen zien. Jeff is Braaien in de jungleniet alleen een goede gids maar ook een goede Braai Man. Met uitzicht op een olifant eten we onze steak medium rare! Wauw, we zijn alle 4 helemaal safarie-fan. Wat een prachtige natuur heeft dit land!

Deel II

In St Lucia bedenken we plan II. Tegen de grens met Mozambique ligt het prachtige olifantenpark Tembe! Aangezien we nog lang niet 'uitgesafaried' zijn zoeken we een leuke accommodatie daar in de buurt. We boeken 3 nachten in Kosy Bay lodge waar we 2 huisjes hebben met een eigen zwembad(je)! Weer een leuke zeer betaalbare plek midden in de natuur.

Olifant zoekt verkoelingMet een grote 4x4 rijden we met Christopher door het park. Het heet Elephant Park, nou die zien we dan ook! Ze hebben een prachtige uitkijkpost gebouwd vlakbij een drinkplaats. We raken niet uitgekeken, zitten er ruim een uur en zien op een gegeven moment wel 14 olifanten tegelijk! Die drinken en maken zichzelf nat tegen de warmte. Ook hier zien we Beautyimpala's en niala's. Geweldig om naar hun gedrag te kijken zo tussen die enorme olifanten.
Het park is qua natuur weer heel anders dan de andere parken.

Met Alex maken we een wandeling rond de Kosy Bay en de rest van de dag relaxen we bij ons zwembad(je).

We rijden terug naar de Full Circle in Richardsbay, het is ondertussen weer vrijdag. Dus we kunnen weer meedoen met Drinkplaatsde wekelijkse braai! We bedenken nieuwe plannen en rijden de volgende dag naar een mooie plek aan het strand in de buurt van Richards Bay voor een lekkere wandeling. Daar zien we vissers met enorme hengels. 3 x achter elkaar zien we iemand een haaitje vangen! Het stikt langs de hele Afrikaanse kust van de haaien. Op vele plekken hebben ze haaiennetten, zodat het veilig is om te zwemmen. Maar hier niet, zwemmen is op eigen risico. Nou mij niet gezien

Ondertussen hebben we deel III van de trip uitgedacht . Deze dagen gaan we doorbrengen in de Drakensbergen.