imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Serieuze zaken............

Sinds ons uitstapje naar Durban zijn we constant bezig geweest met serieuze zaken. Mensen die wel eens bij ons op de boot zijn geweest weten Laatste uurtjeswat enorm groot ons teakdek is! Om daar alle rubbers van te vervangen is echt een serieuze klus. Maar het is ons gelukt. Mede doordat de keerkoppeling niet in orde was en eruit was voor inspectie & reparatie en we daardoor veel tijd hadden, maar dat is een ander serieus verhaal waar ik zo op terug kom!

Ons teakdek was een 'hell of a job' maar het leuke van dit werk is dat het zo mooi wordt onder je handen. Dagenlang zijn we aan het rubber eruit halen, de naden schoonmaken, kitAndries komt er aan inspuiten en schuren geweest. Of de boten naast ons in de Zululand Yacht Club zo blij waren weet ik niet. Maar de mensen zijn zo aardig hier en leven allemaal mee!
Om je een indicatie te geven van de hoeveelheid speciaal voor teakdek gemaakte Sikaflex die we in de naden hebben gespoten ...... 65 stuks van die extra grote van 600 ml per stuk! Nóg voelen onze armen niet helemaal normaal aan als we 's morgens wakker worden, beetje stijvig. Maar het was het werk allemaal waard. De Full Circle heeft een Facelift gehad en ziet er minstens 10 jaar jonger uit!

Ja, en de gearbox (keerkoppeling) daar schreven we al eerder over. Sinds de Malediven Gearboxhadden we problemen. Waarschijnlijk iets geraakt in het water waardoor ie een enorme dreun had gehad. Waardoor we Chagis over hebben moeten slaan en we veel eerder de Seychellen bereikten. Daar dachten we na een hele hoop stress dat ie gerepareerd was. Maar niet bleek minder waar....

Dus hup de hele gearbox er weer uit. Dit speelde allemaal rond de kerstdagen. Hoe kunnen we het uitkienen. Dan hebben ze hier een soort van 'grote vakantie' en zijn er veel bedrijven een lange tijd dicht. Zo ook het gearbox bedrijf in Durban waar de onze naar toe was gebracht. De berichten die we kregen waren sumier. Dus weer een hoop onzekerheid. Kan ie nog gemaakt worden? Hoe lang gaat het duren? Wanneer kunnen we vertrekken naar Kaapstad waar we eind januari een hoop afspraken hebben?

Mooi dekkieUiteindelijk kwam Andries (onze lokale mechanic) met het verlossende nieuws dat de gearbox terug in Richards Bay was en hij 'm de volgende dag weer in kwam bouwen!!

En ja, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van de geweldige mensen van de Zululand Yacht Club, de zeilers die net als wij nog in Richards Bay liggen om verschillende redenen, de lokale mensen van de zeilboten die bij ons aan de steiger liggen,de taxi chauffers die ons regelmatig ergens heen rijden. De laatste keer braai....... Ja, na 3 maanden op dezelfde plek voel je je helemaal thuis! En voelt alles een beetje eigen.

Maar het is heerlijk dat we kunnen gaan. Ja en dan komen we met de volgende serieuze zaak;Echt niet blij Zeilen langs de kust van Zuid Afrika. Een kust waar echt niet mee valt te spotten! Het weer kan hier razendsnel veranderen en je wil niet met 3 á 4 knopen stroom mee hebben en daar de wind tegenin krijgen! Het stroomt echt knetterhard hier langs de kust. We halen met de Full Circle ons snelheids record 13,1 knoop!

Full Circle voor anker East LondonEerst moeten we een heel eind motoren omdat er geen wind is. Dan zeilen we relaxt een lekker stuk met de spliksplinternieuwe zeilen. Maar die krijgen het zwaar voor de kiezen. De wind trekt aan naar 30 knopen. Dat maken we regelmatig mee! Maar het trekt verder aan en tikt de 40 aan, de 45 aan! Ook dat is niet nieuw! Maar dat dat aanhoud voor meer dan 12 uur. Ruim 45+ knts met zelfs uitschieters naar iets boven de 50 knopen dát is wel nieuw voor ons (gelukkig). Maar we zijn nu in East London! Met een heleboel boten wachten we op een nieuw 'weather window' om verder naar Kaapstad te zeilen. Gelukkig hebben ze hier ook een fantastische braai bij de Yachtclub!

Zeiltocht naar Durban, maar niet met de Full Circl...